Виховний  захід.  Квест – гра.

                    «Я хочу знати свої права та обов’язки»

(для учнів 8-х та 9 класів , 14-15 років)

Мета:

-         для усвідомлення учнями своїх прав і юридичних можливостей їх захисту підготувати правове підґрунтя;

-         навчити  усвідомлювати, що дотримання прав людини є  надзвичайно

важливим в розбудові української демократичної та правової держави;                      

-         навчити вмінню аналізувати зміст окремих статей Конвенціїї ООН про права дитини та практичного їх застосування у житті;

-         спонукати учнів до активного мислення, аргументовано доводити свою власну думку, працювати в групі;

-         виховувати  правову культуру.

      Попередня підготовка: до проведення заходу в якості інструкторів залучаються двоє одинадцятикласників, які є активними учасниками учнівського самоврядування,   вони беруть участь у підготовці завдань для етапів квесту та проведенні заходу.

Навчально-методичне забезпечення:  маршрутні листи, бланки тестів, призи, м’яч, конверти, кросворди, матеріали завдань, таблички із позначенням етапів.

Запрошені: учні – старшокласники – інструктори квесту, вчитель правознавства, соціальний педагог, класні керівники.

Форма заходу: квест.

Тривалість: 45-60 хвилин.

                                                   ХІД ЗАХОДУ

І. Організаційний момент

Дві команди девятикласників – «Юстиція» та «Феміда» ознайомлюються із правилами гри. Інструктори роз’яснюють що таке квест, яка мета проведення квесту та основні правила проведення цієї гри.

ІІ. Представлення команд.

Учасники представляють свої команди, шляхом  презентування своєї назви і девіза та висловлюють свої очікування від квесту.

        ІІІ. Ознайомлення із правилами гри.

Інструктаж для учасників гри:

 Квест — це спортивно-інтелектуальна командна гра, мета якої — швидше та якісніше від інших команд дістатися фінішу, виконуючи в процесі різні інтелектуальні та спортивні завдання та знайти предмет пошуків.  Метою нашого правового квесту є отримання знань про права дитини. Тому вас чекає захоплююча подорож у світ дитячих прав, а дороговказом туди слугуватиме текст Конвенції ООН про права дитини. На фінішній прямій квесту буде проведено тестова робота, яка виявить команду, яка найкраще опрацювала протягом квесту текст Конвенції і більше дізналась про права дітей.

1.  Правила для членів команд:

· Швидко розподіліть ролі в групі: капітан (організовує роботу, відповідає за маршрутний лист, приймає остаточне рішення), секретар (записує відповіді на завдання), дослідники (ретельно вивчають текст Конвенції про права дитини і допомагають іншим запам’ятати якомога більше прав, визначених нею).

· Уважно слухайте завдання, не перебивайте один одного та інструктора.

· Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

· Намагайтеся дійти спільної думки.

· Інструктори слідкують за дотриманням правил.

· Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи,  переможе.

На старті кожна команда отримує:

· Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (Додаток 1 )· Текст Конвенції про права дитини. Він знаходиться у дослідників. На кожному етапі команда звертається до тексту цього документа, щоб знайти відповіді на питання або підказку. Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест-інструктори. Якщо учасники квесту не зможуть знайти наступний етап, тоді інструктори можуть «продати» ще одну підказку, але при цьому знявши бал і зробивши відповідні помітки у маршрутному листі.(Вчитель представляє квест-інструкторів групам)

1.  Робота на етапах квесту:

· Прибувши на етап, капітан команди віддає інструктору маршрутний лист.

· Всі члени команди уважно слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання, дотримуючись правил роботи в групі, секретар записує відповіді, якщо в цьому є необхідність.

· Інструктори перевіряють правильність виконання, оцінюють балами роботу команди, заносять відомості до маршрутного листа, видають конверт із підказкою.

· Команда відправляється до наступного етапу.

·Коли команда отримує конверт з підказкою «Фініш», вона повертається до класної кімнати, з якої вирушила.

2.       Етап « Правоград», фінішний етап.

 Прибувши на фініш, капітан віддає маршрутний лист інструкторові, члени команди займають свої місця.

 На фініші на команди очікує тестове завдання на знання Конвенції ООН про права дитини

 Підведення підсумків гри, нагородження переможців солодкими призами.

 

ІV. Проходження етапів гри.

1.  Етап «Штаб- квартира ООН»

Інструктор. На першому етапі   ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини, як побудовано цей міжнародний документ, які закони охороняють права дитини в Україні. Розповідь супроводжуватиметься презентацією. Будьте уважними, намагайтесь запам’ятати якомога більше відомостей, тому що після ознайомлення із слайдами ви повинні будете відповідати на запитання про Конвенцію ООН про права дитини.

Після перегляду презентації, інструктори дають командам питання (Додаток 2). За кожну правильну відповідь учні отримають один бал. Підсумкову кількість балів інструктор заносить в маршрутний лист. Після чого віддає його командам.

2.   Етап «Життєград».

На цьому етапі ви дізнаєтесь про те, яке право людини є найціннішим. Для цього вам потрібно розв’язати кросворд. Хто швидше справиться із завданням – отримає додатковий бал. Якщо ви не знаєте відповіді на якесь із запитань – можете скористатись підказкою інструктора, але за підказку у вас знімуть бал.  (Додаток 3)

3.  Етап «Спортград».

На цьому етапі ви дізнаєтесь, що права людини не можуть існувати без обов’язків. Виконуючи свої обов’язки, ви забезпечуєте захист прав інших людей. Тому важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.

    Зараз ви пограєте в гру. Вам кидатимуть м’яч, промовляючи певні слово-сполучення, а ви маєте повернути м’яч із словами «право» це чи «обов’язок».   (Додаток 4)

 

4.  Етап «Здоровяград»

На цьому етапі ми з вами з’ясуємо, як можуть порушуватися права дитини на належне харчування. Перед вами картинки страв та продуктів. Вашим завданням є вказати, які з цих страв ви можете спожити в їдальні, а які шкодять вашому здоров’ю, тим самим порушуючи ваше право на належне харчування.

Чи було коли-небудь порушене ваше право на належне харчування?

 (Додаток 5)

 5.  Етап « Правоград»

Капітани команд, що прибули на етап «Правоград», подають маршрутні листи квест - інструктору, здають тексти Конвенції. Команди займають свої місця, з ними проводиться тестування на знання Конвенції ООН про права дитини. За кожну правильну відповідь – один бал. Кількість балів заноситься у маршрутний лист.

(Додаток 6)

V. Підведення підсумків гри, нагородження переможців.

VІ. Підсумок заходу   

Вчитель:

Виховуючи правову культуру,необхідно вживати різноманітні заходи. Сподіваюсь, що наш квест допоміг вам усвідомити: у кожного з вас є права, і ви повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Пам’ятаючи при цьому, що прагнучи відстояти свої права, потрібно поважати та не порушувати прав інших людей. Це і є ознакою правосвідомості та правової культури громадян держави. 


                                                Додатки.

 

Додаток 1.

Маршрутний лист

 

    Назва команди  __________________________________________________

 

    Капітан команди ________________________________________________

 

№ п/п

Назва етапу

Кількість отриманих балів

Примітка

1.

Штаб- квартира ООН

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Правоград

 

 

 

 

 

    Всього _________________________

 

 

 

 

 

Додаток 2. Штаб- квартира ООН

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

       1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Додаток 3. Життєград

Кросворд «Життя та здоров’я – найвища людська цінність»

Яким є одне з найголовніших прав ди­тини?

Відповідь знайдете, розшифрувавши крос­ворд.

  

1.   Заняття, яке допомагає бути здоровим і сильним, всім органам тіла краще працювати. (Фізкультура)

2.   Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3.   Установа, де діти відпочивають і лікуються влітку, а потім добре почуваються протягом усього навчального року. (Санаторій)

4.   Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5.   Як називається Основний Закон держави, що гарантує нам право на життя, здоров’я та інші права. (Конституція)

6.   Відновлення сил людини після роботи. (Відпочинок)

7.   Укол, який допомагає організму впоратися з небезпечними інфекційними хворобами. (Щеплення)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 7.

Додаток 4.Здоровяград

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5.Здоровяград

Картка «Порушення права дитини на належне харчування»

1.                                        2. 

 

 

3.                                     4. 

 

 

  5.                              6.       

 

 

    

 

  7.                         8. 

 

 

 

  9.                    10 

 

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 6.Правоград

                                                 Тести  

1.  Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А) Загальна декларація прав людини; 

Б) Конвенція про права дитини; 

В) Закон України про охорону дитинства. 

2. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?

А) до 16;

Б) до 21;

В) до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше).

3. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?

А) школа;

Б) батьки;

В) вулиця.

4. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:

А) окреме житло;

Б) м’я;

В) свідоцтво про народження.

5. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати

А) чутки;

Б) плітки;

В) інформацію.

6. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) життя;

Б) воду;

В) повітря.

7. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) безкоштовне лікування;

Б) отримування домашніх тварин;

В) освіту.

8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?

А) 33;

Б) 32;

В) 31.

9. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?

А)16;

Б)15.

10.  Який документ  прийнято в Україні у вересні 2017 року,що гарантує якісну освіту:

            А)  Закон про освіту; 

            Б) Конвенція про права дитини; 

            В) Закон України про охорону дитинства. 




                                       

  Додатки.

 

Додаток 1.

Маршрутний лист

 

    Назва команди  __________________________________________________

 

    Капітан команди ________________________________________________

 

№ п/п

Назва етапу

Кількість отриманих балів

Примітка

1.

Штаб- квартира ООН

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Правоград

 

 

 

 

 

    Всього _________________________

 

 

 

 

 

Додаток 2. Штаб- квартира ООН

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

       1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Додаток 3. Життєград

Кросворд «Життя та здоров’я – найвища людська цінність»

Яким є одне з найголовніших прав ди­тини?

Відповідь знайдете, розшифрувавши крос­ворд.

  

1.   Заняття, яке допомагає бути здоровим і сильним, всім органам тіла краще працювати. (Фізкультура)

2.   Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3.   Установа, де діти відпочивають і лікуються влітку, а потім добре почуваються протягом усього навчального року. (Санаторій)

4.   Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5.   Як називається Основний Закон держави, що гарантує нам право на життя, здоров’я та інші права. (Конституція)

6.   Відновлення сил людини після роботи. (Відпочинок)

7.   Укол, який допомагає організму впоратися з небезпечними інфекційними хворобами. (Щеплення)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 7.

Додаток 4.Здоровяград

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5.Здоровяград

Картка «Порушення права дитини на належне харчування»

1.                                        2. 

 

 

3.                                     4. 

 

 

  5.                              6.       

 

 

    

 

  7.                         8. 

 

 

 

  9.                    10 

 

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 6.Правоград

                                                 Тести  

1.  Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А) Загальна декларація прав людини; 

Б) Конвенція про права дитини; 

В) Закон України про охорону дитинства. 

2. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?

А) до 16;

Б) до 21;

В) до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше).

3. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?

А) школа;

Б) батьки;

В) вулиця.

4. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:

А) окреме житло;

Б) м’я;

В) свідоцтво про народження.

5. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати

А) чутки;

Б) плітки;

В) інформацію.

6. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) життя;

Б) воду;

В) повітря.

7. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) безкоштовне лікування;

Б) отримування домашніх тварин;

В) освіту.

8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?

А) 33;

Б) 32;

В) 31.

9. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?

А)16;

Б)15.

10.  Який документ  прийнято в Україні у вересні 2017 року,що гарантує якісну освіту:

            А)  Закон про освіту; 

            Б) Конвенція про права дитини; 

            В) Закон України про охорону дитинства. 




 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Правоград

 

 

 

 

 

    Всього _________________________

 

 

 

 

 

Додаток 2. Штаб- квартира ООН

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

       1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Додаток 3. Життєград

Кросворд «Життя та здоров’я – найвища людська цінність»

Яким є одне з найголовніших прав ди­тини?

Відповідь знайдете, розшифрувавши крос­ворд.

  

1.   Заняття, яке допомагає бути здоровим і сильним, всім органам тіла краще працювати. (Фізкультура)

2.   Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3.   Установа, де діти відпочивають і лікуються влітку, а потім добре почуваються протягом усього навчального року. (Санаторій)

4.   Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5.   Як називається Основний Закон держави, що гарантує нам право на життя, здоров’я та інші права. (Конституція)

6.   Відновлення сил людини після роботи. (Відпочинок)

7.   Укол, який допомагає організму впоратися з небезпечними інфекційними хворобами. (Щеплення)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 7.

Додаток 4.Здоровяград

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5.Здоровяград

Картка «Порушення права дитини на належне харчування»

1.                                        2. 

 

 

3.                                     4. 

 

 

  5.                              6.       

 

 

    

 

  7.                         8. 

 

 

 

  9.                    10 

 

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 6.Правоград

                                                 Тести  

1.  Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А) Загальна декларація прав людини; 

Б) Конвенція про права дитини; 

В) Закон України про охорону дитинства. 

2. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?

А) до 16;

Б) до 21;

В) до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше).

3. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?

А) школа;

Б) батьки;

В) вулиця.

4. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:

А) окреме житло;

Б) м’я;

В) свідоцтво про народження.

5. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати

А) чутки;

Б) плітки;

В) інформацію.

6. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) життя;

Б) воду;

В) повітря.

7. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) безкоштовне лікування;

Б) отримування домашніх тварин;

В) освіту.

8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?

А) 33;

Б) 32;

В) 31.

9. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?

А)16;

Б)15.

10.  Який документ  прийнято в Україні у вересні 2017 року,що гарантує якісну освіту:

            А)  Закон про освіту; 

            Б) Конвенція про права дитини; 

            В) Закон України про охорону дитинства. 




 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Виховний  захід.  Квест – гра.

                    «Я хочу знати свої права та обов’язки»

(для учнів 8-х та 9 класів , 14-15 років)

Мета:

-         для усвідомлення учнями своїх прав і юридичних можливостей їх захисту підготувати правове підґрунтя;

-         навчити  усвідомлювати, що дотримання прав людини є  надзвичайно

важливим в розбудові української демократичної та правової держави;                      

-         навчити вмінню аналізувати зміст окремих статей Конвенціїї ООН про права дитини та практичного їх застосування у житті;

-         спонукати учнів до активного мислення, аргументовано доводити свою власну думку, працювати в групі;

-         виховувати  правову культуру.

      Попередня підготовка: до проведення заходу в якості інструкторів залучаються двоє одинадцятикласників, які є активними учасниками учнівського самоврядування,   вони беруть участь у підготовці завдань для етапів квесту та проведенні заходу.

Навчально-методичне забезпечення:  маршрутні листи, бланки тестів, призи, м’яч, конверти, кросворди, матеріали завдань, таблички із позначенням етапів.

Запрошені: учні – старшокласники – інструктори квесту, вчитель правознавства, соціальний педагог, класні керівники.

Форма заходу: квест.

Тривалість: 45-60 хвилин.

                                                   ХІД ЗАХОДУ

І. Організаційний момент

Дві команди девятикласників – «Юстиція» та «Феміда» ознайомлюються із правилами гри. Інструктори роз’яснюють що таке квест, яка мета проведення квесту та основні правила проведення цієї гри.

ІІ. Представлення команд.

Учасники представляють свої команди, шляхом  презентування своєї назви і девіза та висловлюють свої очікування від квесту.

        ІІІ. Ознайомлення із правилами гри.

Інструктаж для учасників гри:

 Квест — це спортивно-інтелектуальна командна гра, мета якої — швидше та якісніше від інших команд дістатися фінішу, виконуючи в процесі різні інтелектуальні та спортивні завдання та знайти предмет пошуків.  Метою нашого правового квесту є отримання знань про права дитини. Тому вас чекає захоплююча подорож у світ дитячих прав, а дороговказом туди слугуватиме текст Конвенції ООН про права дитини. На фінішній прямій квесту буде проведено тестова робота, яка виявить команду, яка найкраще опрацювала протягом квесту текст Конвенції і більше дізналась про права дітей.

1.  Правила для членів команд:

· Швидко розподіліть ролі в групі: капітан (організовує роботу, відповідає за маршрутний лист, приймає остаточне рішення), секретар (записує відповіді на завдання), дослідники (ретельно вивчають текст Конвенції про права дитини і допомагають іншим запам’ятати якомога більше прав, визначених нею).

· Уважно слухайте завдання, не перебивайте один одного та інструктора.

· Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

· Намагайтеся дійти спільної думки.

· Інструктори слідкують за дотриманням правил.

· Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи,  переможе.

На старті кожна команда отримує:

· Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (Додаток 1 )· Текст Конвенції про права дитини. Він знаходиться у дослідників. На кожному етапі команда звертається до тексту цього документа, щоб знайти відповіді на питання або підказку. Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест-інструктори. Якщо учасники квесту не зможуть знайти наступний етап, тоді інструктори можуть «продати» ще одну підказку, але при цьому знявши бал і зробивши відповідні помітки у маршрутному листі.(Вчитель представляє квест-інструкторів групам)

1.  Робота на етапах квесту:

· Прибувши на етап, капітан команди віддає інструктору маршрутний лист.

· Всі члени команди уважно слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання, дотримуючись правил роботи в групі, секретар записує відповіді, якщо в цьому є необхідність.

· Інструктори перевіряють правильність виконання, оцінюють балами роботу команди, заносять відомості до маршрутного листа, видають конверт із підказкою.

· Команда відправляється до наступного етапу.

·Коли команда отримує конверт з підказкою «Фініш», вона повертається до класної кімнати, з якої вирушила.

2.       Етап « Правоград», фінішний етап.

 Прибувши на фініш, капітан віддає маршрутний лист інструкторові, члени команди займають свої місця.

 На фініші на команди очікує тестове завдання на знання Конвенції ООН про права дитини

 Підведення підсумків гри, нагородження переможців солодкими призами.

 

ІV. Проходження етапів гри.

1.  Етап «Штаб- квартира ООН»

Інструктор. На першому етапі   ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини, як побудовано цей міжнародний документ, які закони охороняють права дитини в Україні. Розповідь супроводжуватиметься презентацією. Будьте уважними, намагайтесь запам’ятати якомога більше відомостей, тому що після ознайомлення із слайдами ви повинні будете відповідати на запитання про Конвенцію ООН про права дитини.

Після перегляду презентації, інструктори дають командам питання (Додаток 2). За кожну правильну відповідь учні отримають один бал. Підсумкову кількість балів інструктор заносить в маршрутний лист. Після чого віддає його командам.

2.   Етап «Життєград».

На цьому етапі ви дізнаєтесь про те, яке право людини є найціннішим. Для цього вам потрібно розв’язати кросворд. Хто швидше справиться із завданням – отримає додатковий бал. Якщо ви не знаєте відповіді на якесь із запитань – можете скористатись підказкою інструктора, але за підказку у вас знімуть бал.  (Додаток 3)

3.  Етап «Спортград».

На цьому етапі ви дізнаєтесь, що права людини не можуть існувати без обов’язків. Виконуючи свої обов’язки, ви забезпечуєте захист прав інших людей. Тому важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.

    Зараз ви пограєте в гру. Вам кидатимуть м’яч, промовляючи певні слово-сполучення, а ви маєте повернути м’яч із словами «право» це чи «обов’язок».   (Додаток 4)

 

4.  Етап «Здоровяград»

На цьому етапі ми з вами з’ясуємо, як можуть порушуватися права дитини на належне харчування. Перед вами картинки страв та продуктів. Вашим завданням є вказати, які з цих страв ви можете спожити в їдальні, а які шкодять вашому здоров’ю, тим самим порушуючи ваше право на належне харчування.

Чи було коли-небудь порушене ваше право на належне харчування?

 (Додаток 5)

 5.  Етап « Правоград»

Капітани команд, що прибули на етап «Правоград», подають маршрутні листи квест - інструктору, здають тексти Конвенції. Команди займають свої місця, з ними проводиться тестування на знання Конвенції ООН про права дитини. За кожну правильну відповідь – один бал. Кількість балів заноситься у маршрутний лист.

(Додаток 6)

V. Підведення підсумків гри, нагородження переможців.

VІ. Підсумок заходу   

Вчитель:

Виховуючи правову культуру,необхідно вживати різноманітні заходи. Сподіваюсь, що наш квест допоміг вам усвідомити: у кожного з вас є права, і ви повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Пам’ятаючи при цьому, що прагнучи відстояти свої права, потрібно поважати та не порушувати прав інших людей. Це і є ознакою правосвідомості та правової культури громадян держави. 


                                                Додатки.

 

Додаток 1.

Маршрутний лист

 

    Назва команди  __________________________________________________

 

    Капітан команди ________________________________________________

 

№ п/п

Назва етапу

Кількість отриманих балів

Примітка

1.

Штаб- квартира ООН

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Правоград

 

 

 

 

 

    Всього _________________________

 

 

 

 

 

Додаток 2. Штаб- квартира ООН

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

       1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Додаток 3. Життєград

Кросворд «Життя та здоров’я – найвища людська цінність»

Яким є одне з найголовніших прав ди­тини?

Відповідь знайдете, розшифрувавши крос­ворд.

  

1.   Заняття, яке допомагає бути здоровим і сильним, всім органам тіла краще працювати. (Фізкультура)

2.   Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3.   Установа, де діти відпочивають і лікуються влітку, а потім добре почуваються протягом усього навчального року. (Санаторій)

4.   Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5.   Як називається Основний Закон держави, що гарантує нам право на життя, здоров’я та інші права. (Конституція)

6.   Відновлення сил людини після роботи. (Відпочинок)

7.   Укол, який допомагає організму впоратися з небезпечними інфекційними хворобами. (Щеплення)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 7.

Додаток 4.Здоровяград

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5.Здоровяград

Картка «Порушення права дитини на належне харчування»

1.                                        2. 

 

 

3.                                     4. 

 

 

  5.                              6.       

 

 

    

 

  7.                         8. 

 

 

 

  9.                    10 

 

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 6.Правоград

                                                 Тести  

1.  Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А) Загальна декларація прав людини; 

Б) Конвенція про права дитини; 

В) Закон України про охорону дитинства. 

2. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?

А) до 16;

Б) до 21;

В) до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше).

3. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?

А) школа;

Б) батьки;

В) вулиця.

4. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:

А) окреме житло;

Б) м’я;

В) свідоцтво про народження.

5. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати

А) чутки;

Б) плітки;

В) інформацію.

6. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) життя;

Б) воду;

В) повітря.

7. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) безкоштовне лікування;

Б) отримування домашніх тварин;

В) освіту.

8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?

А) 33;

Б) 32;

В) 31.

9. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?

А)16;

Б)15.

10.  Який документ  прийнято в Україні у вересні 2017 року,що гарантує якісну освіту:

            А)  Закон про освіту; 

            Б) Конвенція про права дитини; 

            В) Закон України про охорону дитинства. 




                                       

  Додатки.

 

Додаток 1.

Маршрутний лист

 

    Назва команди  __________________________________________________

 

    Капітан команди ________________________________________________

 

№ п/п

Назва етапу

Кількість отриманих балів

Примітка

1.

Штаб- квартира ООН

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Правоград

 

 

 

 

 

    Всього _________________________

 

 

 

 

 

Додаток 2. Штаб- квартира ООН

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

       1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Додаток 3. Життєград

Кросворд «Життя та здоров’я – найвища людська цінність»

Яким є одне з найголовніших прав ди­тини?

Відповідь знайдете, розшифрувавши крос­ворд.

  

1.   Заняття, яке допомагає бути здоровим і сильним, всім органам тіла краще працювати. (Фізкультура)

2.   Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3.   Установа, де діти відпочивають і лікуються влітку, а потім добре почуваються протягом усього навчального року. (Санаторій)

4.   Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5.   Як називається Основний Закон держави, що гарантує нам право на життя, здоров’я та інші права. (Конституція)

6.   Відновлення сил людини після роботи. (Відпочинок)

7.   Укол, який допомагає організму впоратися з небезпечними інфекційними хворобами. (Щеплення)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 7.

Додаток 4.Здоровяград

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5.Здоровяград

Картка «Порушення права дитини на належне харчування»

1.                                        2. 

 

 

3.                                     4. 

 

 

  5.                              6.       

 

 

    

 

  7.                         8. 

 

 

 

  9.                    10 

 

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 6.Правоград

                                                 Тести  

1.  Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А) Загальна декларація прав людини; 

Б) Конвенція про права дитини; 

В) Закон України про охорону дитинства. 

2. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?

А) до 16;

Б) до 21;

В) до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше).

3. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?

А) школа;

Б) батьки;

В) вулиця.

4. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:

А) окреме житло;

Б) м’я;

В) свідоцтво про народження.

5. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати

А) чутки;

Б) плітки;

В) інформацію.

6. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) життя;

Б) воду;

В) повітря.

7. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) безкоштовне лікування;

Б) отримування домашніх тварин;

В) освіту.

8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?

А) 33;

Б) 32;

В) 31.

9. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?

А)16;

Б)15.

10.  Який документ  прийнято в Україні у вересні 2017 року,що гарантує якісну освіту:

            А)  Закон про освіту; 

            Б) Конвенція про права дитини; 

            В) Закон України про охорону дитинства. 




 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

5.

 

 

 

6.

Правоград

 

 

 

 

 

    Всього _________________________

 

 

 

 

 

Додаток 2. Штаб- квартира ООН

Запитання командам про Конвенцію ООН про права дитини

       1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дитини?

2.  Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН?

3.  Якими законами регулюються права дитини в Україні?

4.  Коли Конвенція про права дитини набула чинності в Україні?

5.  Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції?

6.  Дитиною вважається…

7.  Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

8.  Хто такий омбудсмен?

За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

Додаток 3. Життєград

Кросворд «Життя та здоров’я – найвища людська цінність»

Яким є одне з найголовніших прав ди­тини?

Відповідь знайдете, розшифрувавши крос­ворд.

  

1.   Заняття, яке допомагає бути здоровим і сильним, всім органам тіла краще працювати. (Фізкультура)

2.   Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3.   Установа, де діти відпочивають і лікуються влітку, а потім добре почуваються протягом усього навчального року. (Санаторій)

4.   Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5.   Як називається Основний Закон держави, що гарантує нам право на життя, здоров’я та інші права. (Конституція)

6.   Відновлення сил людини після роботи. (Відпочинок)

7.   Укол, який допомагає організму впоратися з небезпечними інфекційними хворобами. (Щеплення)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 7.

Додаток 4.Здоровяград

Гра в м’яч «Права – обов’язки»

                        Дотримуватися законів (обов’язок)

                        Відвідувати художні виставки та музеї (право)

                         Захищати Батьківщину  (обов’язок)

                         Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії  (право)

                         Писати вірші (право)

                         Подавати звернення до органів влади (право)

                        Вступати в шлюб (право)

                         Сплачувати податки  (обов’язок)

                         Вибирати собі друзів (право)

                         Здобувати повну загальну середню освіту (обов’язок)

                         Ігри, розваги, відпочинок (право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5.Здоровяград

Картка «Порушення права дитини на належне харчування»

1.                                        2. 

 

 

3.                                     4. 

 

 

  5.                              6.       

 

 

    

 

  7.                         8. 

 

 

 

  9.                    10 

 

 

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 6.Правоград

                                                 Тести  

1.  Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році?

А) Загальна декларація прав людини; 

Б) Конвенція про права дитини; 

В) Закон України про охорону дитинства. 

2. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?

А) до 16;

Б) до 21;

В) до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше).

3. Згідно ст. 8 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?

А) школа;

Б) батьки;

В) вулиця.

4. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:

А) окреме житло;

Б) м’я;

В) свідоцтво про народження.

5. Ст. 13 Конвенції ООН про права дитини декларує, що кожна дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати

А) чутки;

Б) плітки;

В) інформацію.

6. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) життя;

Б) воду;

В) повітря.

7. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на

А) безкоштовне лікування;

Б) отримування домашніх тварин;

В) освіту.

8. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?

А) 33;

Б) 32;

В) 31.

9. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує, права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла, або таємницю кореспонденції?

А)16;

Б)15.

10.  Який документ  прийнято в Україні у вересні 2017 року,що гарантує якісну освіту:

            А)  Закон про освіту; 

            Б) Конвенція про права дитини; 

            В) Закон України про охорону дитинства. 




 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Моббінг. Як захистити себе на робочому місці.

В Україні поступово покращуються умови праці та зростає заробітна платня. Ці два фактори разом з не дуже стабільною економічною ситуацією призводять до страху втратити робоче місце. Така ситуація часто викликає некоректну поведінку по відношенню до своїх колег.

Поняття мобінгу. Моббінг – це будь-яка форма гоніння, переслідування на робочому місці. Часті випадки недостойних чи неприятельських дій по відношенню до деяких працівників, котрі принижують честь і гідність особи настільки, що часто провокують звільнення людини з місця її роботи, важку депресію або й самогубство. Федеративний суд Німеччини з трудових спорів поняття моббінг визначає як «систематичний прояв ворожості, знущання та дискримінації – як серед найманих працівників, так і щодо підлеглих з боку керівництва». На жаль, в Україні відсутні правові регуляторні механізми щодо цього питання. Тобто особа має право захищатися у суді, наприклад за наклеп, але виграти такий судовий процес малоймовірно без свідків, доказів і правової бази. Моббінг в свою чергу – це не тільки наклеп, це сукупність багатьох психологічних факторів, які негативно впливають на психо-емоційний стан як особи, що зазнає таких переслідувань, так і колективу в цілому. Залишається чекати на прецедент або надіятись на Верховну Раду, котра з часом прийме закон, який буде захищати честь і гідність людини на робочому місці. За статистикою, у країнах Західної Європи моббінгу зазнають майже 20 % працівників. Статистика опирається тільки на точні дані, отже, існує ризик, що ця цифра насправді більша, бо багато працівників з цього приводу мовчать або просто полишають місце роботи, не вказуючи справжню причину. Національним управлінням здоров’я та безпеки Італії ще в далекому 1977 році був прийнятий «Закон про заходи проти психологічного переслідування на робочих місцях». В ньому вказується, що роботодавець мусить планувати і організовувати роботу таким чином, щоб, по можливості, попередити будь-які форми гоніння в колективі. Роботодавець чи керівник мусить чітко вказати, при перших проявах моббінгу, що такі прояви гоніння не будуть толеруватися під час робочого процесу. Під час психологічних переслідувань мусять застосовуватись ефективні методи боротьби. Працівники, що зазнали гонінь зі сторони своїх колег по роботі, мають право на допомогу і підтримку, для чого роботодавець має вжити відповідні заходи.

Причини виникнення моббінгу

Зародком таких форм переслідувань можуть бути недоліки, пов’язані з організацією трудового процесу чи внутрішньою системою поінформованості колективу, невдале керівництво робочим процесом, непомірні навантаження роботою або її недостатність. Можливо, на робоче місце, зайняте «жертвою», претендують інші працівники, або політика міжперсонального спілкування, обрана керівництвом, не відповідає критеріям здорового колективу. Причиною моббінгу може бути і неадекватний тип поведінки керівника щодо найманих працівників.

 

Постійні невирішені організаційні проблеми можуть у свою чергу стати причиною тяжкого ментального тиску в колективах, де знижений імунітет до стресу. Така ситуація може спровокувати пошуки винуватця – «жертви» – і ввімкнути поведінку відмови від спілкування і співпраці з деякими колегами. Мотив треба шукати в умовах реальної робочої обстановки, особливо у випадку, коли кілька осіб були у довшому періоді часу об’єктами різних типів переслідувань. Природно, що часом причини моббінгу треба шукати у поведінці окремих членів колективу. Але і в цьому випадку майже завжди присутні незадовільні умови праці, через що окремі працівники під тиском страху та невпевненості у завтрашньому дні не знаходять інших рішень їхньому глибокому незадоволенню, як тільки діяти так, щоб провокувати та принижувати своїх колег по роботі. Часті інновації, реструктуризації, інші зміни в колективі призводять до страху втратити робоче місце, тому в декого прокидається інстинкт самозбереження, і людина починає топити свого ближнього, щоб самій залишитися на плаву.

Наслідки моббінгу. За оцінками експертів, звільнення працівників, пов’язані з утисками на робочому місці, обходяться економіці Німеччини майже в 50 млн. євро на рік. В яких би формах не проявлялись наслідки, вони є тяжкими як для самого працівника, так і для колективу і підприємства взагалі.

Назвемо основні наслідки моббінгу для людини:

Ріст незадоволення, знервованості чи збайдужілості.

Часте порушення встановлених правил, чи занадто строге слідування їм.

Зниження працездатності.

Часті випадки стресових ситуацій та ослаблений імунітет на стрес, часом з травматичними нервовими кризами.

Фізіологічні патології: спочатку головний біль та безсоння, пізніше починає непокоїти серце і шлунок.

Впадання в залежність від наркотичних препаратів, алкоголю, тютюну.

Втрата самоповаги, занижена самооцінка. Особа скаржиться на речі та події, ясно виражена депресія і маніакальна симптоматологія.

Часом виразна агресія чи швидка стомлюваність

Непосильність передбачати майбутнє.

Суїцидальні думки чи акти самоушкодження.

Відбуваються зміни і в колективі:

Падає ефективність і продуктивність праці.

Не поважаються правила, встановлені на підприємстві, та зростає критика щодо роботодавця та керівників.

Відбувається поступовий, але неухильний спад довіри між колегами та до керівництва, знижується почуття безпеки.

Збільшується кількість відсутностей працівників на роботі через хвороби та відпустки за свій рахунок.

Часті звільнення призводять до відтоку професіоналів, зростає загроза текучості кадрів.

Спадає імунітет до стресу та погіршуються симптоми незадоволення.

Якщо акти гоніння на робочому місці стають затяжними і симптоми стають хронічними, то потрібна невідкладна допомога лікаря чи психолога. Встановлюється чітка тенденція бачити великі проблеми там, де їх немає, тобто «робити з мухи слона».

Колектив постійно шукає «жертву» – винуватця в ситуації, що склалась. Якщо негайно не прийняти відповідні міри, то ситуація буде тільки погіршуватись.

Форми психологічного тиску (моббінгу)

Різні форми тиску можуть бути використані як окремими працівниками, так і керівниками через своїх «підданих». Такі явища, як психологічний тиск, ментальна жорстокість, соціальна ізоляція і насилля (часом сексуальне), становлять сутність моббінгу. Якщо завчасно не попередити такі дії, то вони потягнуть за собою досить серйозні проблеми з тяжкими наслідками як для окремого працівника підприємства, так і для колективу в цілому.

Можна назвати такі основні форми моббінгу:

Оббріхування та зводження наклепів на працівника та його сім’ю.

Відмова у наданні інформації, якою працівники мають право вільно користуватись на робочих місцях. Надання завідомо невірної інформації.

Саботування чи заважання працівникові у виконанні його службових обов’язків.

Виключення працівника з соціального життя колективу, бойкотування, дискримінація та приниження.

Таємний контроль праці особи з метою їй нашкодити.

Погрожування, залякування або відкрите чи приховане знущання з члена колективу.

«Навішування» на працівника адміністративних санкцій без видимої на те причини, без пояснення проблеми з метою її вирішення.

Щоб уникнути непорозумінь, варто вказати, що випадкові неспівпадання думок або деякі тимчасові проблеми, що виникають у робочому процесі, не є формами переслідування чи пресингу, якщо тільки вони не дегенерують до повної неповаги прав людини та персональної недоторканості і скочуються до дій, які не мають ніяких етичних основ.

Методи боротьби з психологічними переслідуваннями (моббінгом)

Шведське національне управління здоров’я та безпеки вказує на різні аспекти відповідальності керівництва. Ось деякі методи боротьби з моббінгом, якими мусить користуватися керівник:

Розробити політику робочого процесу в колективі.

Створити умови на робочих місцях, які будуть гарантувати позитивний соціально-психологічний клімат на найкращому можливому рівні.

Вжити заходи, що допоможуть уникнути негативних дій на робочих місцях, наприклад запровадити правила, які забезпечать взаємоповагу між персоналом. Керівник і його представники є тими, хто має дати позитивний приклад.

Керівники мають знати закони про право на працю, розуміти вплив різних психологічних станів людини на робочий процес. Розуміти і вміти керувати конфліктами в колективі. Це потрібно перш за все для того, щоб прийти на допомогу працівникам, котрі перебувають у стані стресу і нервової кризи.

Керівники мусять мати глибокі знання, щоб допомогти працівникові соціалізуватися у новому колективі. На самому початку важливо вказати на правила, що існують у групі. Треба постійно інформувати працівника про стан роботи на даному етапі та її об’єктиви. Необхідно пояснювати працівникам про переслідування на робочому місці і цікавитися їхньою думкою з цього приводу. Надання можливості для персоналу поглиблювати свої знання дозволить більш успішно розв’язувати критичні ситуації.

Важливими є і принципи поведінки кожного працівника. Потрібно відмовитись від зневажливого ставлення як до людини, яка зазнає утисків, так і до того, хто займається моббінгом. Правила кооперації та співпраці встановлені у колективі, роз’яснені у перші робочі дні працівникові, треба підтримувати та поважати.

Щоб попередити новонасталу негативну тенденцію на робочому місці, важливо негайно повідомити керівника про негаразди у колективі. Чим швидше це буде зроблено, тим легше такі конфлікти вирішити. Проблеми мають бути розв’язані з максимальною повагою до працівників. Оцінювати ситуацію треба об’єктивно та в позитивному ключі, з наміром знайти прийнятне рішення для всіх членів колективу.

Випадки, коли об’єктом моббінгу є одна особа, як не дивно, трапляються рідко. Форми психологічного тиску не складають небезпеку тільки для так званих „жертв”, але є важким ментальним тягарем і для інших працівників. Тому важливою є швидка реакція і оперативне втручання роботодавця чи керівника колективу.

 

Часто для керівника важко об’єктивно оцінити ситуацію, що склалась, тому в таких випадках необхідною є консультація спеціаліста.

Допомога і підтримка особі та колективу

Людині, що зазнала переслідувань, потрібно якнайшвидше надати підтримку і допомогти повернутись на місце роботи. Для швидшого вирішення ситуації, що настала, стає необхідністю організація індивідуальних бесід керівника як з потерпілим, так і з працівниками, втягнутими у конфлікт. Часто допомога експерта – лікаря чи психолога – є невідкладною. Вирішити ситуацію можна також завдяки зверненню до курсів підвищення кваліфікації чи переведення потерпілого на іншу роботу чи інший підрозділ підприємства.

У багатьох західних країнах працюють центри допомоги жертвам моббінгу. Україна в цьому плані досить відстає, що, у всякому випадку, не заважає особі, котра вважає себе жертвою моббінгу, звернутись за консультацією до психолога. Досить часто психологи радять завести спеціальний щоденник, щоб записувати туди усі випадки, коли вас критикували, відмовлялися розмовляти з вами чи не так дивилися на вас. У багатьох випадках підозри можуть просто розвіятися.

На жаль, послуги справжнього професіонала не завжди доступні за ціною. Тому важливо звернутись у першу чергу за допомогою до керівника та займатися самоосвітою. Як би банально не звучала моя порада, прислухайтесь до неї: почитайте спеціалізовану літературу про конфлікти, переговори, етикет тощо. Таким чином, надбані знання допоможуть вам не стати жертвою моббінгу та будувати свою кар’єру, не утискуючи інших людей та порушуючи їхні права, що в подальшому може призвести до відповідальності.

 

 Як законодавство Украіни гарантує захист громадянських (особистих) немайнових прав.

Громадянський кодекс Украіни(витяги)

Статья 15. Право на защиту гражданских прав и интересов.

1.    Каждое лицо имеет право на защиту своего гражданского права в случае его нарушения, непризнания или оспаривания.

2.    Каждое лицо имеет право на защиту своего интереса, не противоречащего общим началам гражданского законодательства.

 Статья 16. Защита гражданских прав и интересов судом.

1.    Каждое лицо имеет право обратиться в суд за защитой своего личного неимущественного или имущественного права и интереса.

2.    Способами защиты гражданских прав и интересов могут быть:

признание права;

признание сделки недействительной;

пресечение действия, нарушающего право;

восстановление положения, существовавшего до нарушения;

принудительное исполнение обязанности в натуре;

изменение правоотношения;

прекращение правоотношения;

возмещение убытков и иные способы возмещения имущественного вреда;

возмещение морального (неимущественного) вреда;

признание незаконными решения, действий либо бездействия органа государственной власти, органа власти Автономной Республики Крым или органа местного самоуправления, их должностных и служебных лиц. Суд может защитить гражданское право или интерес иным способом, установленным договором или законом.

3.    Суд может отказать в защите гражданского права и интереса лица в случае нарушения им положений частей второй-пятой статьи 13 настоящего Кодекса.

Статья 17. Защита гражданских прав и интересов Президентом Украины, органами государственной власти, органами власти Автономной Республики Крым или органами местного самоуправления.

1.    Президент Украины осуществляет защиту гражданских прав и интересов в пределах полномочий, определенных Конституцией Украины.

2.    В случаях, установленных Конституцией Украины и законом, лицо имеет право обратиться за защитой гражданского права и интереса в орган государственной власти, орган власти Автономной Республики Крым или орган местного самоуправления.

3.    Орган государственной власти, орган власти Автономной Республики Крым или орган местного самоуправления осуществляют защиту гражданских прав и интересов в пределах, на основаниях и способом, установленных Конституцией Украины и законом. Решение, принятое указанными органами по защите гражданских прав и интересов, не является препятствием для обращения за их защитой в суд.

Статья 18. Защита гражданских прав нотариусом.

Нотариус осуществляет защиту гражданских прав путем совершения исполнительной надписи на долговом документе в случаях и в порядке, установленных законом.

Статья 19. Самозащита гражданских прав.

1.    Лицо имеет право на самозащиту своего гражданского права и права другого лица от нарушений и противоправных посягательств.

Самозащитой является применение лицом средств противодействия, не запрещенных законом и не противоречащих нравственным устоям общества.

2.    Способы самозащиты должны соответствовать содержанию нарушенного права, характеру действий, которыми оно нарушено, а также последствиям, причиненным этим нарушением. Способы самозащиты могут избираться самим лицом либо устанавливаться договором или актами гражданского законодательства.

Статья 20. Осуществление права на защиту.

1.    Право на защиту лицо осуществляет по своему усмотрению.

2.    Неосуществление лицом права на защиту не является основанием для прекращения нарушенного гражданского права, кроме случаев, установленных законом.

Статья 21. Признание незаконным правового акта органа государственной власти, органа власти Автономной Республики Крым или органа местного самоуправления.

1.    Суд признает незаконным и отменяет правовой акт индивидуального действия, изданный органом государственной власти, органом власти Автономной Республики Крым или органом местного самоуправления, если он противоречит актам гражданского законодательства и нарушает гражданские права или интересы.

2.    Суд признает незаконным и отменяет нормативно-правовой акт органа государственной власти, органа власти Автономной Республики Крым или органа местного самоуправления, если он противоречит актам гражданского законодательства и нарушает гражданские права или интересы.

Статья 22. Возмещение убытков и иные способы возмещения имущественного вреда.

1.    Лицо, которому причинены убытки в результате нарушения его гражданского права, имеет право на их возмещение.

2.    Убытками являются:

утраты, которые лицо понесло в связи с уничтожением или повреждением вещи, а также расходы, которые лицо произвело или должно произвести для восстановления своего нарушенного права (реальные убытки);

доходы, которые лицо могло бы реально получить при обычных обстоятельствах, если бы его право не было нарушено (упущенная выгода).

3.    Убытки возмещаются в полном объеме, если договором или законом не предусмотрено возмещение в меньшем или большем размере. Если лицо, нарушившее право, получило в связи с этим доходы, то размер упущенной выгоды, который должен возмещаться лицу, право которого нарушено, не может быть меньше доходов, полученных лицом, нарушившим право.

4. По требованию лица, которому причинен вред, и в соответствии с обстоятельствами дела имущественный вред может быть возмещен и иным способом, в частности, вред, причиненный имуществу, может возмещаться в натуре (передача вещи того же рода и того же качества, починка поврежденной вещи и т. п.).

Статья 23. Возмещение морального вреда.

1.    Лицо имеет право па возмещение морального вреда, причиненного в результате нарушения его прав.

2.    Моральный вред заключается:

в физической боли и страданиях, которые физическое лицо претерпело в связи с увечьем или другим повреждением здоровья;

в душевных страданиях, которые физическое лицо претерпело в связи с противоправным поведением в отношении его самого, членов его семьи либо близких родственников;

в душевных страданиях, которые физическое лицо претерпело в связи с уничтожением или повреждением его имущества;

в унижении чести и достоинства физического лица, а также деловой репутации физического или юридического лица.

3.    Моральный вред возмещается деньгами, другим имуществом или иным способом.

Размер денежного возмещения морального вреда определяется судом в зависимости от характера правонарушения, глубины физических и душевных страданий, ухудшения способностей потерпевшего или лишения его возможности их реализации, степени вины лица, причинившего моральный вред, если вина является основанием для возмещения, а также с учетом иных обстоятельств, имеющих существенное значение. При определении размера возмещения учитываются требования разумности и справедливости.

4.    Моральный вред возмещается независимо от подлежащего возмещению имущественного вреда и не связан с размером этого возмещения.

5.    Моральный вред возмещается однократно, если иное не установлено договором или законом.

Статья 270. Виды личных неимущественных прав.

1. В соответствии с Конституцией Украины физическое лицо имеет право на жизнь, право на охрану здоровья, право на безопасную для жизни и здоровья окружающую среду, право на свободу и личную неприкосновенность,право на неприкосновенность личной и семейной жизни, право на уважение достоинства и чести, право на тайну переписки, телефонных разговоров, телеграфной и другой корреспонденции, право на неприкосновенность жилища, право на свободный выбор места жительства и на свободу передвижения, право на свободу литературного, художественного, научного и технического творчества.

2. Настоящим Кодексом и другим законом могут быть предусмотрены и другие личные неимущественные права физического лица.

3. Перечень личных неимущественных прав, установленных Конституцией Украины, настоящим Кодексом и другим законом, не является исчерпывающим.

Статья 271. Содержание личного неимущественного права.

Содержание личного неимущественного права составляет возможность физического лица свободно, по собственному усмотрению определять свое поведение в сфере своей частной жизни.

Статья 272. Осуществление личных неимущественных прав.

1. Физическое лицо Осуществляет личные неимущественные права самостоятельно. В интересах малолетних, несовершеннолетних, а также совершеннолетних физических лиц, которые по возрасту или по состоянию здоровья не могут самостоятельно осуществлять свои личные неимущественные права, их права осуществляют родители (усыновители), опекуны, попечители.

2. Физическое лицо имеет право требовать от должностных и служебных лиц совершения соответствующих действий, направленных на обеспечение осуществления им личных неимущественных прав.

Статья 277. Опровержение недостоверной информации.

1. Физическое лицо, личные неимущественные права которого нарушены в результате распространения о нем и (или) членах его семьи недостоверной информации, имеет право на ответ, а также на опровержение этой информации.

2. Право на ответ, а также на опровержение недостоверной информации об умершем лице принадлежит членам его семьи, близким родственникам и другим заинтересованным лицам.

3. Негативная информация, распространенная о лице, считается недостоверной, если лицо, распространившее ее, не докажет противоположного.

4. Опровержение недостоверной информации осуществляется лицом, распространившим информацию.

Распространителем информации, которую представляет должностное или служебное лицо при исполнении своих должностных (служебных) обязанностей, считается юридическое лицо, в котором оно работает.

Если лицо, распространившее недостоверную информацию, неизвестно, физическое лицо, право которого нарушено, может обратиться в суд с заявлением об установлении факта недостоверности этой информации и ее опровержении.

5. Если недостоверная информация содержится в документе, принятом (изданном) юридическим лицом, этот документ должен быть отозван.

6. Физическое лицо, личные неимущественные права которого нарушены в печатных или других средствах массовой информации, имеет право на ответ, а также на опровержение недостоверной информации в том же средстве массовой информации в порядке, установленном законом. Если ответ и опровержение в том же средстве массовой информации невозможны в связи с его прекращением, такой ответ и опровержение должны быть обнародованы в другом средстве массовой информации, за счет лица, распространившего недостоверную информацию.

Опровержение недостоверной информации осуществляется независимо от вины лица, ее распространившего.

7. Опровержение недостоверной информации осуществляется таким же

способом, каким она была распространена.

(В ред. от 22.12.2005 года)

Статья 278. Запрещение распространения информации, которой нарушаются личные неимущественные права.

1. Если личное неимущественное право физического лица нарушено в газете, книге, кинофильме, теле-, радиопередаче и т.д., которые готовятся к выпуску в свет, суд может запретить распространение соответствующей информации.

2. Если неимущественное право физического лица нарушено в номере (выпуске) газеты, журнала, кинофильме, теле-, радиопередаче и т.д., которые выпущены в свет, суд может запретить (прекратить) их распространение до устранения этого нарушения, если устранение нарушения невоз-можно, - изъять тираж газеты, книги с целью его уничтожения.

(В ред. от 22.12.2005 года)

Статья 279. Правовые последствия неисполнения решения суда о защите личного неимущественного права.

1. Если лицо, которое суд обязал совершить соответствующие действия для устранения нарушения личного неимущественного права, уклоняется от исполнения судебного решения, на него может быть наложен штраф в соответствии с Гражданским процессуальным кодексом Украины.

2. Уплата штрафа не освобождает лицо от обязанности исполнить решение суда.    

Статья 280. Право физического лица, личное неимущественное право которого нарушено, на возмещение вреда.

Если физическому лицу в результате нарушения его личного неимущественного права причинен имущественный и (или) моральный вред, этот вред подлежит возмещению.